Strona główna » 68. Rajd Polski - Gacek wśród czołówki europejskich rajdowców

68. Rajd Polski - Gacek wśród czołówki europejskich rajdowców


Walczący o tytuł mistrza Polski w klasie N3, obecny lider klasyfikacji, Marcin Gagacki z OPONEO MOTORSPORT wystartuje w 68. Rajdzie Polski, jednej z najważniejszych imprez w tegorocznym kalendarzu rajdowym. Na prawym fotelu nie zabraknie oczywiście jego pilota, Marcina Bilskiego.

Rajd Polski jest jednym z najstarszych rajdów samochodowych na świecie. Pierwszy raz odbył się w 1921 roku. Starszy jest tylko kultowy Rajd Monte Carlo. Impreza wielokrotnie zmieniała swoją lokalizację. Trasa pierwszej edycji biegła z Warszawy do Białowieży, a wystartowało w niej sześciu zawodników, z których najlepszy okazał się Tadeusz Heyne w samochodzie marki Dodge. Z biegiem lat rajd nabierał rozmachu. W 1925 trasa liczyła około 3700 kilometrów. W latach 30. z powodu kryzysu gospodarczego impreza odbyła się tylko 3 razy - w latach 1937-1939. Następne starty uniemożliwił wybuch II wojny światowej.

rajd dolnoslaski park maszyn
Obsada tegorocznego Rajdu Polski prezentuje się imponująco.

Po wojnie impreza została reaktywowana. Nazwy Rajd Polski po raz pierwszy użyto w 1960 roku. W 1973 rajd był rundą Mistrzostw Świata, niestety słaba organizacja spowodowała utratę prawa do organizacji imprezy tej rangi w następnych latach. Z powodu kłopotów organizacyjnych rajd został przeniesiony z okolic Krakowa na Dolny Śląsk.

Kiedy w 1997 roku Automobilklub Dolnośląski dotknęły kłopoty finansowe, rajd z powrotem przeniesiony został do Krakowa, powrócił jednak na Dolny Śląsk w 2000 roku. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach Kotliny Kłodzkiej.

Od 2005 roku rajd odbywa się na Mazurach, w okolicach Mikołajek, Giżycka i Orzysza. W 2009 roku rajd był rundą WRC (Rajdowych Mistrzostw Świata). W tym roku, oprócz rundy RSMP, w ramach Rajdu Polski będzie rozgrywana runda Rajdowych Mistrzostw Europy.

 oponeo motorsport gagacki
Marcin Gagacki będzie bronił pozycji lidera klasyfikacji klasy N3 (fot. Arkadiusz Bar).

Na starcie stanie czołówka polskich i europejskich rajdowców. Na Mazurach pojawi się aktualny mistrz Europy, Włoch Luca Rossetti (Abarth Grande Punto S2000). Rywalizować będzie z obecnym liderem klasyfikacji RME Lucą Betti (Peugeot 207 S2000). Inni zagraniczni zawodnicy, którzy wezmą udział w rajdzie to: Antonin Tlustak (Czechy, Skoda Fabia S2000), Giovanni Vergnano (Włochy, Fiat Grande Punto JTD), Todor Slavov (Bułgaria, Renault Clio R3) oraz damski duet ze Szwecji Ramona Karlsson i Miriam Walfridsson (Mitsubishi Lancer Evo X). Z obcokrajowców zabraknie jedynie lidera klasyfikacji RSMP, Francuza Bryana Bouffiera.

Polska reprezentacja również prezentuje się okazale. Wystartują wszyscy czołowi zawodnicy RSMP: Kajetan Kajetanowicz (Subaru Impreza TMR), Michał Sołowow (Ford Fiesta S2000), Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo X RS), Grzegorz Grzyb (Peugeot 207 Super 2000) oraz Leszek Kuzaj (Mitsubishi Lancer Evo X), który będzie walczył o trzecie zwycięstwo w rajdzie (poprzednio wygrywał w 2001 i 2006 roku). Oprócz nich w Rajdzie Polski wystartuje trzykrotny triumfator imprezy, mistrz Europy z 1997 roku, jeden z najbardziej utytułowanych polskich rajdowców - Krzysztof Hołowczyc (Subaru Impreza) oraz na co dzień startujący w cyklu WRC Michał Kościuszko (Mitsubishi Lancer Evo X). W klasie N3 również wystartują doskonali kierowcy: lider klasyfikacji, Marcin Gagacki z OPONEO MOTORSPORT (Honda Civic Type-R), a także Tomasz Ratajczyk (Renault Clio) i Piotr Krotoszyński (Honda Civic Type-R).

honda civic type r oponeo
Przygotowania do rajdu dobiegają końca, niedługo przyjdzie czas wyruszyć na odcinki specjalne.

W rajdzie zapowiadają się ogromne emocje. Rywalizacja będzie zacięta nie tylko w najsilniejszych klasach. W ramach klasy N3 również zapowiada się pasjonująca walka. Załoga OPONEO MOTORSPORT Marcin Gagacki / Marcin Bilski będzie chciała obronić prowadzenie w klasyfikacji klasy i zbliżyć się do mistrzowskiego tytułu. Trasy będą wiodły po wymagających i trudnych technicznie szutrowych nawierzchniach, takich jakie najbardziej lubi Gacek.

Podczas trzydniowej rywalizacji w polskim klasyku (23 - 25 wrzesnia) zawodnicy będą mieli do pokonania blisko 804 kilometry trasy, w tym 13 odcinków specjalnych o długości ponad 230 km.

Zapraszamy do kibicowania zawodnikom na trasach rajdu!

Komentarze

Powodzenia!!!!!

Powodzenia!!!!!

hd-wideo

See video