Historia Rajdu Rzeszowskiego


Rajdowe tradycje na Podkarpaciu sięgają zamierzchłych dziejów motosportu w naszym kraju. Ich ukoronowaniem jest Rajd Rzeszowski, dziś eliminacja mistrzostw Polski i zarazem jedyna poważna impreza w sportach samochodowych w tym regionie.

Hrabia ścigał się w Tyrawie Wołoskiej

Choć początki zawodowej rywalizacji rajdowej w okolicach Rzeszowa przypadają na czasy powojenne, gdy między innymi tamtędy wiodły trasy Rajdu Polskiego, pierwsze udokumentowane wzmianki na temat ścigania po podkarpackich drogach datowane są jeszcze na koniec lat dwudziestych. W 1929 roku w Tyrawie Wołoskiej, niedaleko Sanoka, rozegrano próbę wyścigową w ramach ósmego Międzynarodowego Rajdu Automobilu Polskiego. Zwyciężył hrabia Maurycy Potocki kierujący Austro-Daimlerem, pokonując wyznaczony odcinek ze średnią prędkością 51 km/h.

Po drugiej wojnie światowej grupa entuzjastów utworzyła w Rzeszowie nieoficjalną grupę automobilową, którą później przekształcono w miejscowy oddział Automobilklubu Polskiego. Organizacja przetrwała zaledwie kilka lat w trudnej rzeczywistości zmieniającego się kraju. Na początku lat pięćdziesiątych, zastąpiło ją stowarzyszenie Auto-Moto-Klub zrzeszające kierowców samochodów i motocyklistów, jednak i ono szybko zostało rozwiązane.


Rajd Rzeszowski jest uważany za jeden z najtrudniejszych rajdów asfaltowych w Polsce.

Dopiero pod koniec dekady, na fali „odwilży październikowej”, wznowiona została działalność Automobilklubu Rzeszowskiego, jako członka Polskiego Związku Motorowego. Na początku lat sześćdziesiątych, działacze AR brali udział w organizacji poszczególnych odcinków Rajdu Polskiego. Zawodnicy biorący udział w najważniejszej imprezie rajdowej w kraju ścigali się na krętych drogach Bieszczad i innych zakątków Podkarpacia. W tym czasie na Rzeszowszczyznę zawitał też prestiżowy Rajd Tulipanów.


Rajd wygrywa kobieta

Przełomowe w historii poprzedzającej zorganizowanie pierwszego Rajdu Rzeszowskiego, były lata siedemdziesiąte. W 1973 roku w okolicach Rzeszowa po raz pierwszy zorganizowano Rajd Stomil, będący pierwszą eliminacją mistrzostw Polski. Wygrała duńska para: Falke Jensen-Helmut Meier, jadąca Fordem Capri. Wśród rodzimych kierowców pierwsi na mecie zjawili się Andrzej Jarosiewicz i Bogdan Drągowski (Fiat 125p 1500). Po dwuletniej przerwie, w latach 1976 i 1977 Rajd Stomil wrócił do kalendarza RSMP, zaś w kolejnym roku po raz pierwszy rozegrano go pod nowym szyldem. Tak narodził się Rajd Rzeszowski.

W kwietniu 1978 roku na starcie zawodów stanęło 81 załóg, 57 dojechało do mety. Wygrali Jerzy Landsberg i Janusz Wojtyna (Opel Kadett GTE). Dodajmy, że trzecie miejsce zajął mistrz Polski z 1974 roku, Błażej Krupa, kierujący Renault 5 Alpine. Rzeszowska impreza przetrwała dwa lata w cyklu mistrzowskim, po czym zniknęła z niego na tak długo, że wielu kibiców zdążyło o niej zapomnieć. W tym czasie miejscowy Automobilklub skupił się na organizacji zawodów mniejszej rangi, np. okręgowych i strefowych. Dopiero w 1999 roku historia ścigania na wysokim poziomie zaczęła wracać na Podkarpacie, dzięki 7. Rzeszowskiemu Rajdowi Samochodowemu (co ciekawe, wygrał go niespełna 23-letni wtedy Tomasz Kuchar). Dwa lata później impreza zdobyła status eliminacji Pucharu PZM. Zwyciężyła kobieta, po raz pierwszy i jedyny w historii zawodów. Była to Magdalena Cieślik.


Podczas sezonu 2011 Marcin Gagacki z Oponeo Motorsport zajął w Rajdzie Rzeszowskim 3. miejscie w klasie N3.

Rzeszów pechowy dla Kuzaja

Liczba ponad stu załóg, jakie wzięły udział w zawodach, potwierdziła też rajdowy głód panujący w tym regionie. W 2002 roku został on zaspokojony, dzięki wielkiemu powrotowi Rajdu Rzeszowskiego do kalendarza mistrzostw Polski. Rywalizację na trasie liczącej w sumie ponad 432 kilometry wygrał Sebastian Frycz (Opel Corsa S1600), przed całą koalicją kierowców jadących Mitsubishi Lancerem Evo 6, m.in.: Tomaszem Czopikiem, Michałem Sołowowem i Pawłem Dytką. Późniejszy mistrz Polski, Leszek Kuzaj nie dojechał do mety z powodu awarii skrzyni biegów.

Od tej pory Rajd Rzeszowski zadomowił się w gronie najważniejszych imprez samochodowych w Polsce. W latach 2003 i 2004 wygrywali go zawodnicy, którzy na koniec sezonu świętowali zdobycie mistrzowskiego tytułu, kolejno: Czopik i Kuzaj. Dla tego drugiego, było to szczególne zwycięstwo, jedyne w karierze wywalczone na Podkarpaciu. Kuzaj na tamtejszych asfaltach zawsze miał niezwykłego pecha, w minionej dekadzie niemal co roku kończył swój udział w tym rajdzie przed czasem, aż w ostatnich latach w ogóle rezygnował z przyjazdu do Rzeszowa.

Mistrzostwa Polski i… Słowacji

Znacznie lepiej czuje się tu pierwszy w historii obcokrajowiec, który zwyciężył w Rajdzie Rzeszowskim. To Francuz Bryan Bouffier, trzykrotny mistrz Polski, który również trzykrotnie był najszybszy w imprezie na Podkarpaciu (lata 2007, 2010 i 2011). Dwa triumfy (lata 2008 i 2009) skompletował natomiast Grzegorz Grzyb, pierwszym rzeszowianinem, który wygrał na swoim terenie.

Od 2007 roku Rajd Rzeszowski jest nie tylko eliminacją RSPM, ale i Pucharu PZM.  Dzięki współpracy miejscowego Automobilklubu z Auto Klubem Koszyce, od 2009 roku zaliczany jest również do kalendarza mistrzostw Słowacji. W 2010 roku impreza miała też status 6. Rundy Środkowoeuropejskiego Trofeum FIA, dzięki czemu w krajowej hierarchii ważności, zawody ustępowały jedynie Rajdowi Polski.

hd-wideo

See video