Opony Pirelli w rajdzie WRC w Polsce


Rajd jest zarazem 66 Rajdem Polski i podobnie jak wszystkie rajdy WRC, podzielony jest na trzy etapy. Trasę podzielono na 18 odcinków specjalnych. Rywalizacja rozpocznie się od super OS w Mikołajkach.
W każdym rajdzie bardzo ważną rolę pełnią opony. Obecna polska edycja WRC to dobra okazja, by zaprezentować wszystkie opony dostarczane do Rajdowych Mistrzostw Świata przez ich wyłącznego dostawcę Pirelli.

 

Opony szosowe

Ich przeznaczeniem jest asfalt. Pirelli P Zero powstało na bazie doświadczeń zebranych przy opracowywaniu bardzo dobrze spisującej się na suchym asfalcie opony RX. Opona Pirelli P Zero wyróżnia się asymetrycznym bieżnikiem. Przyczepność zapewniają krótkie ukośne nacięcia na zewnętrznej stronie opony (szczególnie istotne jest to w przypadku opony dociążonej w wejściu w zakręt). Za odprowadzanie wody odpowiadają długie podłużne i poprzeczne nacięcia na wewnętrznej.
Dostępne są dwa rodzaje mieszanki: miękka, przeznaczona na mokrą lub wilgotną nawierzchnię oraz twarda, do jazdy po przyczepnym asfalcie w wysokich temperaturach.

 

Opony szutrowe

Rajd Polski to odcinki szutrowe wokół Mikołajek. Dlatego podczas tego rajdu wykorzystane będą opony Pirelli Scorpion. Jest to opona o dodatkowym wzmocnieniu, by zapewnić odporność na przecięcia, abrazję i dziury, które mogą być powodowane przez ostre skały, wyboje i inne przeszkody. Te opony dedykowane do WRC, zostały zaprojektowane w oparciu o doświadczenia z technologii Run Flat.
Szutrowa opona Pirelli ma poprzez użycie symbolu pajęczaka skorpiona w swej nazwie, podkreślić jej związek między oponami rajdowymi i drogowymi. Jest ona dopasowana do pojazdów off-road i do SUV. Największy nacisk położono na jak najlepsze dostosowanie zarówno na zbitym i luźnym żwirze, jak i na błocie.
Pirelli Scorpion ma asymetryczny, kierunkowy wzór bieżnika, w celu maksymalizacji przyczepności podczas przyśpieszania i hamowania
Głębokość bieżnika została zwiększona w celu przedłużenia trwałości opony. Przekątne bloków bieżnika zostały przeprojektowane. Ich kąt różni się od zewnętrznej części ramienia opony i pozwala na szybszą reakcję zmian toru jazdy na zakrętach.
Dzięki specjalnym wzmocnieniom nawet na uszkodzonej oponie można dojechać do punktu kontrolnego bez zniszczenia karoserii czy innych elementów pojazdu.

Tak jak w przypadku asfaltowych opon, w szutrowych oponach Pirelli Scorpion stosowane będą tylko dwa kompozyty, przeznaczone do eksploatacji we wszystkich warunkach, jakie mogą się znaleźć na żwirowych drogach WRC. Będzie to delikatna mieszanka przeznaczona na miękki grunt lub błoto, na takie imprezy jak Wielkiej Brytanii oraz cieżka mieszanka na wyscigi na bardzo szorstkiej nawierzchni.

 

Opony na śnieg

Opony Pirelli Sottozero Snow to opony przewidziane do jazdy w trudnych, zaśnieżonych warunkach. Ich "rozmiarówka" jest dokładnie taka jak w modelu szosowym Pirelli P Zero. Dodatkowo wyposażono ją w kolce mierzące 1-1,5mm. Oponę przystosowano do pokonywania długich tras.
Pirelli Sottozero Snow jest produktem, który powstał w celu sprostania wymaganiom trasy Monte-Carlo podczas Mistrzostw. Na tym odcinku należy spodziewać się drogi suchej a w innych miejscach zaśnieżonej i oblodzonej. Sottozero Snow jest bardziej elastyczna niż P Zero. Zadaniem tej opony jest zagwarantowanie komfortu jazdy w zmiennych i trudnych warunkach.
W oponie zastosowano mieszankę oraz bieżnik, które sprawdzają się zarówno z kolcami jak i bez nich, co w praktyce oznacza tyle, że opona zapewni dobrą przyczepność na zaśnieżonej oraz śliskiej drodze.
Zespoły startujące na Mistrzostwach Świata dysponują jednym wzorem bieżnika, konstrukcji i mieszanki, jednakże do wyboru pozostanie wersja z kolcami bądź bez kolców.

 

Opony na lód

Drugi model opon, Pirelli Sotttozero Ice stworzony przez Pirelli pod kątem dróg pokrytych lodem, tzn. charakterystycznych dla rajdu Szwecji. Pirelli Sottozero Ice wyposażono w cienki bieżnik, zwiększający nacisk na nawierzchnię, dzięki czemu opona ma osiągać lepszą przyczepność.
W Pirelli Sottozero Ice zastosowano specjalne zatyczki, trzymające kolce: ma to na celu optymalizację przyczepności do oblodzonych i zaśnieżonych dróg. Cienki i głęboko wyrzeźbiony profil bieżnika zaprojektowano tak by gwarantował jak najlepszą trakcję na śniegu.
Pirelli Sottozero Ice dysponuje asymetryczną konstrukcją, model skonstruowano w oparciu o unikalną technologię opatentowaną przez Pirelli. Na Mistrzostwach Świata FIA pozwolono na korzystanie tylko z jednego wzoru bieżnika, konstrukcji, mieszanki oraz kolców.
Twórcy Sottozero Ice zapewniają, że odpowiednio wzmocnili jej konstrukcję tak by uniknąć pęknięć i rozdarć, na co opony są szczególnie narażone podczas wymagających tras. Ekipy rajdowe startujące w zawodach w 2009 roku, muszą w jeździć na takich samych obręczach na śniegu i na żwirze.

 

hd-wideo

See video