Strona główna » Rajd Wysp Kanaryjskich 2012 (IRC) - relacja

Rajd Wysp Kanaryjskich 2012 (IRC) - relacja


Z Azorów cykl IRC przeniósł się na Wyspy Kanaryjskie. Hiszpańskie asfalty przywitały dwóch faworytów do zwycięstwa oraz całą kawalkadę lokalnych kierowców. Po raz kolejny runda IRC została słabo obstawiona, ale po raz kolejny nie zabrakło emocji.

Bohaterami tym razem byli Andreas Mikkelsen i Jan Kopecky. Czech zastąpił Juho Hannienena w walce z mistrzem serii. Jest specjalistą od asfaltów w przeciwieństwie do swojego fińskiego kolegi.


Mikkelsen w tegorocznym cyklu IRC jest w równie wysokiej formie, co w zeszłym roku (fot. ircseries.com).

Mistrz w formie

Andreas Mikkelsen udowodnił na Kanarach, że dla niego rodzaj nawierzchni nie ma większego znaczenia. Od początku do niemal samego końca był liderem. Puścił Kopeckiego jedynie przed zakończeniem pierwszego dnia, ale była to świadoma decyzja.

Jan był cierpliwy, opanowany i konsekwentny. Niestety to nie wystarczy, aby wygrać z utalentowanym Norwegiem. Potrzeba było jeszcze nieco szczęścia, albo pecha swojego rywala. Niestety Mikkelsena musiał pogodzić się ze smakiem porażki, gdy na ostatnim odcinku pojawiły się problemy z silnikiem. Przed tą próbą miał przewagę 3,6 sekundy nad Kopeckim. Przez cały oes silnik przerywał i było po zawodach.


Jan Kopecky doskonale radzi sobie na asfaltowych nawierzchniach (fot. ircseries.com).

Zacięta walka Mikkelsena z Kopeckym

O tym jak wyrównana była walka pomiędzy kierowcami Skody niech świadczą następujące fakty:

  • 3,5 sekundy – to największa różnica pomiędzy tymi kierowcami na odcinkach specjalnych z wyłączeniem ostatniego oesu
  • Na 15 odcinkach specjalnych, pięciokrotnie różnica pomiędzy Kopeckim i Mikkelsenem wynosiła mniej niż 1 sekunda
  • Tylko dwukrotnie Andreas Mikkelsen nie ukończył oesu na 1. lub 2. pozycji.

Dwukrotnie 2 miejsce na próbie zajął lokalny faworyt – Hiszpan Luis Monzon. Kierowca Peugeota 207 S2000 zajął ostatecznie 3. miejsce i za swoją postawę otrzymał trofeum Colina McRae.

Za Kopeckim, Mikkelsenem i Monzonem toczyła się walka o 4 miejsce pomiędzy znanymi z poprzedniej rundy Niemcami – Seppem Wiedgandem i Hermannem Gassnerem. Niestety po raz kolejny o wyniku zadecydował błąd Gassnera, który urwał koło w swojej Fabii S2000. Sepp Wiegand powtórzył zatem wynik z Azorów, zajmując 4. miejsce.


Czeski kierowca zajmuje obecnie drugie miejsce w klasyfikacji generalnej cyklu IRC (fot. ircseries.com).

Klasyfikacja generalna cyklu

Po dwóch rundach IRC liderem w klasyfikacji generalnej jest Andreas Mikkelsen z 43 punktami. Dzięki zwycięstwu na Kanarach 2 miejsce zajmuje Jan Kopecky (25 pkt.), a tuż za nim plasuje się Sepp Wiedgand (24 pkt.) za dwa czwarte miejsca. Dopiero na 4. pozycji znajduje się Juho Hannienen z 18 punktami za drugie miejsce na Azorach.

Kolejna runda IRC to powrót na nawierzchnie szutrowe w Irlandii. Nie ogłoszono jeszcze listy startowej, ale z pewnością będziemy oglądać kolejny zacięty pojedynek mistrza serii, Andreasa Mikkelsena z Juho Hanninenem. Czy ktoś się włączy do tej walki? Zobaczymy już w dniach 7-8 kwietnia.

Wyniki Rajdu Wysp Kanaryjskich

Poz. Kierowca Pilot Samochód Czas + strata do zwycięzcy
1. J. Kopecky P. Dresler Skoda Fabia S2000  2:21.46,5
2. A. Mikkelsen O. Floene Skoda Fabia S2000  + 28,3
3. L. Monzonq J. C. Deniz Peugeot 207 S2000 + 3.13,6
4. S. Wiedgand T. Gottschalk Skoda Fabia S2000  + 4.32,0
5. J. Perez E. Velasco Peugeot 207 S2000 + 7.29,3
6. J. Vinyes J. Mercader Suzuki Swift S1600 + 9.00,3
7. G. Antxustegi G. Suarez Suzuki Swift S1600 + 9.18,9
8. A. Marrero V. Marrero Honda Civic Type-R R3 + 11.27,4
hd-wideo

See video