Strona główna » Sezon 2012 w RSMP przed nami! Wywiad z Marcinem Gagackim

Sezon 2012 w RSMP przed nami! Wywiad z Marcinem Gagackim


Kapitan naszego zespołu, Marcin Gagacki odpowiada na pytania związane z przygotowaniami do nowego sezonu, a także radzi jak samemu rozpocząć ściganie w rajdach. Zapraszamy do lektury!

1. Jesteś doświadczonym rajdowcem. Jak byś zachęcił innych do zainteresowania się tym sportem?

Myślę, że zachęcać nie trzeba. Jeśli ktoś kocha motoryzację i sport to rajdy również.

2. Kiedy najlepiej zacząć przygodę z rajdami? Czy są jakieś granice wiekowe?

Warunkiem do rozpoczęcia przygody z rajdami jest posiadanie prawa jazdy oraz samochodu, najlepiej własnego. Im wcześniej zaczniemy tym lepiej. Dobrze zacząć od kartingu, tu można startować mając kilka lat. Doświadczenie wyniesione z kartingu przyda się w dalszym rozwoju w sporcie samochodowym.

3. Wyobraźmy sobie, że ktoś marzy o startach w rajdach. Od czego powinien zacząć? Jak zdobyć poszczególne licencje?

Najpierw trzeba się zgłosić do klubu zrzeszonego w PZM i zacząć startować w zawodach rangi okręgowej KJS (Konkursowe Jazdy Samochodem). Tu zdobywa się podstawowe doświadczenie, które jest niezbędne, aby móc dalej realizować się w tym sporcie. Dopiero po wystartowaniu w kilku-kilkunastu tego typu imprezach radziłbym zdawać egzamin na podstawową licencję rajdową.

4. Czy da radę startować z sukcesami w rajdach typu KJS samochodem, którym jeździ się na co dzień? Czy trzeba jakoś przygotować takie auto?

W KJS-ach dobrze jest już mieć auto trochę przygotowane pod kątem tego sportu, ale w każdym okręgu jest organizowanych sporo imprez, gdzie zwykły, cywilny samochód idealnie nadaje się do współzawodnictwa. W naszym okręgu takie zawody to m.in. AUTO SLALOM - impreza odbywa się na zamkniętym terenie, na jednolitej nawierzchni.

auto slalom
Imprezy amatorskie, takie jak AUTO SLALOM, to doskonała okazja do rozpoczęcia przygody ze sportem motorowym.

5. W jaki sposób zaczynałeś swoją przygodę ze sportem motorowym?

Moja przygoda zaczęła się spontanicznie. Dowiedziałem się, że mój kolega z klasy w Technikum Samochodowym, Piotr Karabasz startował w KJS-ach. Postanowiłem również spróbować swoich sił. Dysponowałem wtedy autem, które w ogóle się nie nadawało do „rajdowania”. Był to VW Polo z silnikiem 1.3 diesel. 14 lutego 1998 r. wystartowałem w Rajdzie Bydgoskim i wygrałem go walcząc z zawodnikami dysponującymi mocniejszymi autami (m.in. VW Golf GTI, Peugeot 205 GTI, Seicento Sporting).

6. Jak wyglądają koszty rajdów? Ile trzeba wydać, aby wystartować w KJS-ie, rundzie RPP lub RSMP?

Koszty wpisowego w zawodach rangi okręgowej wahają się pomiędzy 120-200 zł, dla uczestników zrzeszonych w klubach PZM są zniżki. Koszty są zróżnicowane w zależności od tego jak sobie ułożymy plan startów. Jeśli chcemy dysponować lepszym i lepiej przygotowanym sprzętem to będą one wyższe. Dodatkowo im wyższa ranga zawodów, tym trzeba liczyć się z większymi wydatkami.

7. Czy ze startów w rajdach można się utrzymać?

W rajdach mało kiedy wygrywa się coś więcej niż puchar i dyplom. Utrzymać się można pod warunkiem, że jest się na poziomie np. Krzysztofa Hołowczyca, ale to długa droga i nie jest powiedziane, że kiedykolwiek osiągnie się to co „Hołek”.

marcin gagacki oponeo motorsport podczas rajdu barborka
Rajdy są bardzo widowiskowe i medialne - do najbardziej prestiżowych należy Barbórka Warszawska.

8. Wielu kierowców rajdowych narzeka na problemy z uzyskaniem sponsora. Jak sądzisz, z czego to wynika?

Rajdy to bardzo widowiskowy sport, efektowny, a co za tym idzie medialny. Pozyskanie sponsorów jak w każdej dyscyplinie nie jest łatwe. Aby szukać sponsorów dobrze jest najpierw coś osiągnąć. Najpierw w zawodach okręgowych, potem wyżej. Jeśli ktoś ma wyłożyć środki na taki sport, będzie chciał mieć pewność, że w jakiś sposób będzie również miał korzyść dla siebie – mówię tu o reklamie, którą zawodnik będzie miał na aucie. Sukcesy to częstsze pojawianie się takiego samochodu w mediach itp. Osiągnięte dobre wyniki ułatwiają pozyskanie sponsorów.

9. Czy Twoim zdaniem brak większych zmian w kalendarzu RSMP i RPP w nadchodzącym sezonie to dobre rozwiązanie? Taka powtarzalność ma więcej plusów czy minusów?

Uważam, że brak większych zmian ma duże plusy, wiemy czego się spodziewać i jak przygotować się do nowego sezonu. Jedyny minus tegorocznego kalendarza to runda zagraniczna. Skoro ścigamy się o tytuł Mistrza Polski powinniśmy startować tylko na terenie naszego kraju. Większość sponsorów ciężko przekonać do rund rozgrywanych poza Polską.

10. Pierwsza runda Mistrzostw Polski (Rajd Lotos Baltic Cup) już za nieco ponad miesiąc. Jak przebiegają przygotowania do nowego sezonu?

Przygotowania trwają już od grudnia. Pod koniec roku zakupiliśmy opony z kolcami już z myślą o Lotosie. W styczniu nasza Honda została dokładnie przejrzana i czeka gotowa do rywalizacji.

11. Czy możesz zdradzić coś więcej na temat planów na nowy sezon?

W sezonie 2012 planujemy starty w pełnym cyklu RSMP. W Lotosie startujemy znaną naszym kibicom Hondą Civic Type-R. Będę chciał, tak jak w ubiegłym roku, powalczyć o zwycięstwo w klasie. W tym sezonie będzie to klasa 8 (odpowiednik dawnej klasy N3, w której nasz zawodnik zdobył tytuł Mistrza Polski). Nastąpiły zmiany regulaminowe, auta zostały podzielone na klasy tak jak w Mistrzostwach Europy.

honda oponeo gagacki snieg
Kiedy spadł śnieg załoga Oponeo Motorsport wyruszyła na treningi.

12. Czy przed nowym sezonem odbyłeś jakieś treningi za kółkiem?

Długo czekaliśmy na prawdziwie zimowe warunki. Jak tylko spadł śnieg wyruszyliśmy na treningi.

13. Rajdy to duży wysiłek, a w czasie zimy nie ma zbyt wielu okazji do aktywności fizycznej. W jaki sposób utrzymujesz formę w okresie przerwy pomiędzy sezonami?

Przerwa między sezonami jest bardzo krótka. Ostatni rajd był w grudniu, więc przerwa jest podobna do tej pomiędzy Rajdem Lotos a Świdnickim. Udało mi się kilka razy zadbać o kondycję na basenie. Więcej czasu poświęciłem na przygotowanie auta.

14. Jesteś miłośnikiem turystyki motocyklowej. W tym roku w Polsce, a konkretnie w Bydgoszczy, odbędzie się Międzynarodowy Zlot Motocyklistów FIM Rally 2012. Miałeś już okazję brać udział w takich imprezach. Na czym one polegają?

Zlot organizowany jest dla turystów motocyklowych z innych krajów. W latach ubiegłych, wraz z kolegami uczestniczyliśmy w takich zlotach m.in. w Grecji, Belgii, Austrii. W tym roku to my jesteśmy organizatorami w naszym kraju. W zlocie tym nie mogą uczestniczyć motocykliści z Polski. Imprezy tego typu mają na celu promowanie kraju, który je organizuje wśród motocyklistów z innych państw.

15. Jakim typem kierowcy jesteś na co dzień? Szarżujesz czy raczej jeździsz spokojnie?

Na co dzień jestem raczej spokojnym kierowcą. Na rajdach i treningach mam możliwość szybkiej jazdy. Bawi mnie to tylko w bezpiecznych warunkach. Na drogach publicznych to duże ryzyko.

16. Jakie są postanowienia Marcina Gagackiego na sezon 2012?

Zdobyć kolejny tytuł mistrza Polski!

Dziękujemy za rozmowę!

hd-wideo

See video